Poradna

Já, Závod na 20 Km, Krušné hory

      Na Vámi položené dotazy odpovídá Jana Škramlíková, DiS.

      Výživový poradce a sportovní dietolog
      Kondiční trenérka a instruktorka fitness

      Aktivní sportovkyně

    

      Zajímavé články a rady ohledně výživy a sportu naleznete ZDE.




(povinný údaj - nebude zobrazen)

« 1 2 3 »
03.03.2011 Dobrý den, už dva roky bojuji se svou váhou a řekla bych, že docela úspěšně, ale najednou jsem se zastavila a nejdu s váhou dolů ani nepřibírám. Cvičím pokud možno každý den. Prosím, poraďte. Jana
Dobrý den. Je hodně okolností, které by v tom mohly figurovat, a taky ke kvalitní odpovědi bych o Vás musela vědět více, i tak se pokusím Vám poradit.
1. Záleží na tom, jestli Vaše výžiživa je opravdu správná. Mohlo se stát, že jste si příliš stáhla příjem energie. Nějaký čas se takhle hubnout dá, ale pokud tento stav trvá déle, tělo přejede na tzv, úsporný metabolismus. Znaména to, že už si tělo zvyklo na Váš nízký příjem a začalo ho brát jako normální. Pak stačí, když si dátě něco navíc, a Vaše tělo už to bere jako nadbytek a ukládá.
2. Dávejte si pozor na množství a kvalitu přijímaných bílkovin. Je možné, že jich budete mít málo. V dietě jsou obzvláště důležité, jednak k ochraně svalové hmoty ale také nejsou pro tělo velkým zdrojem energie, pokud jsou nízkotučné a zrychlují metabolismus. Ovšem přehánět se tzo s nimi také nesmí.
3. Jak je to s tukem?? Je velká chyba, pokud se tuk ze stravy v redukci zcela vyloučí. V těle zo funguje "zjednodušeně" tak, že pokud nejde tuk dovnitř, nepůjde ani ven. Takže řešení je samozřejmě tuk omezit, ale nemělo by jeho množství kledsnout pod 15% Vaší stravy. Je vhodné zmenšovat podíl živočišného tuku, který má vysoký obsah nasycených mastných kyselin, které nejsou pro tělo a pro redukci hmotnosti příznivé. naopak zvyšte podíl rostlinných tuků (rostlinné oleje, ořechy).
4. Neni cvičení jako cvičení. Cvičení by mělo obsahovat 2 složky. Posilovací a vytrvalostní. Posilovacím cvičením si zpevníte tělo a zárověň zvýšíte podíl svalové hmoty, která pak zvyšuje klidový metabolismus. jenže to nestačí. pokud chce někdo redukovat tukové zásoby, musí je spálit a k tomu je právě tzv. kardio aktivita - jízda na kole, eliptickém trenažéru, stepper, běh atd. Něco, kde se pořádně zahřejete a zapotíte. Možná také máte v tréninku stereotyp a tělo už na něj nereagueje. je třeba obmněňovat cviky, počet opakování atd.
5. Nepodceňujte odpočinek. Pozor na regeneraci, jestli cvičíte každý den, není to úplně ideální, ale samozřejmě záleží, jak intenzivní cvičení je. I tak bych určitě zařadila jeden den v týdnu, kdy sportovat nebudete. Zajdětě si do sauny, na masáž atd.. prostě relaxujte
6. Byla zima a tělo si v této době udržuje zásoby, ale teď už začíná jaro, tak už to půjde lépe. Moha by jste podpořit samočistící schopnost těla nějakou očistnou kůrou. Můžu doporučit pitnou kůru DETOX od značky Ortis.
7. Je možné využít k redukci určité přípravky. Mohla bych Vám doporučit před cvičením TurboFat Killer, a pak třeba VITAL Vita Slim. Jsou to přípravky, které mám vyzkoušené, nejsou příliš drahé a ani nelsibují zázraky bez práce.
8. Závěrem bych ještě chtěla dodat, že nejde hubnout nepřetržitě. Je idelální, snížit hmotnost tak o 8 maximálně 10kg a pak si dát třeba na měsíc pauzu. Tělo si musí zvyknout na novou váhu, jinak bude mít tendenci, vracet se na váhu původní, kterou mělo zafixovanou. V odpočinkovém - aklimatizačním měsící si přidejte víc sacharidů a tuku, aby jste si odpočala i psychicky. Snažte se váhu si udržet, můžete jít třeba 1 až 2 kila nahoru, ale toho se nebojte. Tím, že na chvíli změníte jídelníček a zvýšíte příjem potravy, zabráníte utlumení metabolismu a nísledné hubnutí půjde lépe.
Tak snad jsem Vám trochu pomohla.
Zdravé a příjemné hubnutí přeje Jana Škramlíková
06.12.2010 Dobrý den! Je mi 63 let, slyšela jsem, že v tomto věku se s váhou nedá již nic dělat. Je to pravda? Ivana Liberec
Dobrý den, nejdříve se omlouvám za pozdní odpověď.
K Vašemu dotazu - s názorem, že se s váhou v 63 letech nedá nic dělat určitě nesouhlasím. Záleží na tom, jestli máte nadváhu, jak velká Vaše nadváha je, jak dlouho jí trpíte? Také je důležíté zjistit, proč k navýšení váhy došlo, zda je to vlivem zvýšeného příjmu energie z potravy, sníženým výdejem pohybovou aktivitou, nebo jestli svou roli sehrály léky, nebo nějaká nemoc, jak vypadá Váš denní režim, jestli jste zvyklá na pohyb, jaké jsou Vaše stravovací návyky atd.. Jestli máte zájem, napište mi o sobě více, abych Vám mohla lépe poradit.
Škramlíková Jana
12.10.2010 Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli se dají ovlivnit extrémní chutě na sladké?
Veronika, Most
Dobrý den Veroniko, chutě na sladké se ovlivnit dají. Je to otázka dnešní "závislosti na cukru". V těle to chodí tak, že čím více cukru mu dáte, tím více ho bude vyžadovat. Takže postupným snižováním dávek cukru, nahrazováním jednoduchých cukrů za složité, se chutě na sladké zmírní. Při správné výživě se těchto chutí můžete zbavit.
« 1 2 3 »